Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

Lärare på Tillskärarakademin och mönsterkonstruktör hos Lars Wallin

Åsa Hedenström är mönsterkonstruktör och lärare på Stockholms Tillskärarakademi. Idag undervisar hon mönsterkonstruktion både på grundutbildningen Mönsterkonstruktion & Design och i kursen Mönsterkonstruktion Klänning på skolans YH-utbildning Skrädderi. Parallellt med detta arbetar hon som mönsterkonstruktör hos designern Lars Wallin.

Åsa kom till Stockholms Tillskärarakademi med siktet inställt på att bli mönsterkonstruktör efter att ha gått beklädnadstekniskt gymnasium. Mellan 1987-1990 studerade hon mönsterkonstruktion på Stockholms Tillskärarakademi och började kort därefter att arbeta som lärare på skolan.
– ”Jag började att undervisa på skolans kvällskurser. Sedan lite olika dag- och helgkurser. Mest mönsterkonstruktion och en tid hade jag sömnad också.” berättar hon och fortsätter: ”Jag jobbade som mönsterkonstruktör parallellt med undervisningen. Och då ritade jag för lite olika företag. Jag ritade barnkläder, skinnjackor – lite av varje – som frilans.”

Arbetar med Lars Wallin

Sedan 1995 arbetar Åsa tillsammans med designern Lars Wallin. Samma år hade Lars tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen Guldknappen.
– “Då var företaget ganska nystartat och litet och jag jobbade då bara någon eftermiddag här och var när han behövde ett mönster. Sedan år 2000 har jag varit anställd på halvtid där”

Just nu arbetar de med plagg som kommer säljas i butik, där Åsa har ritat klänningskollektionen. Dock brukar de vanligaste arbetena hos Wallin bestå av enskilda kundbeställningar. Ett av de senare arbetena var exempelvis till Sanna Nielsens show.

Åsa avslöjar även att de första beställningarna till Nobelfesten precis har börjat ramla in samt att de redan arbetar med brudklänningar inför nästa år.
– ”Nu arbetar vi t.ex. med en brudklänning som skickas till Indien för broderi. Jag gjorde mönstret redan i våras, sedan har det skurits till, provats och nu har de tillskurna tygbitarna skickats till Indien där de broderas med bl.a. pärlstavar. Sedan skickas det tillbaka och sätts ihop i ateljén. Så det kan ju ta sin lilla tid att tillverka ett sådant plagg.”

Som mönsterkonstruktör är det Åsas roll att se till att både designer och skräddare blir nöjda.
– ”Jag jobbar mellan designern och skräddaren kan man säga. Det ska gå att sy ihop ett plagg på bästa sätt, men det ska också bli så som designern vill ha det.”

åsa.jpg



Om mönsterkonstruktörens uppgifter

Åsa förklarar att det är mönsterkonstruktörens jobb att se till att designerns vision ska gå att genomföra i praktiken och berättar att det ibland kan uppstå missförstånd i ledet.
– ”Det är inte säkert att man har samma tanke som designern när man går igenom en skiss. Designern kanske har en bild i sitt huvud och sedan gör jag min tolkning. Och då är det bra att man ser det tillsammans på en provmodell eller en docka – och justerar, diskuterar och gör ändringar.”

– ”Det är ett kreativt yrke men ändå struktur i det.” fortsätter hon och berättar att det allra bästa med att få arbeta som mönsterkonstruktör är balansen mellan kreativitet och kontroll. ”Jag utgår från mått, skiss och konstruktion, men sen så behöver jag också ta hänsyn till de tyger som ska användas, och allt annat runt om kring som ger möjligheter till att vara kreativ.”

Åsa är även medlem i IACDE (International Association of Clothing Designers and Executives) Nordic Chapter som är en organisation för mönsterkonstruktörer världen över. Medlemmarna IACDE träffas cirka två gånger per år för att exempelvis lyssna till intressanta föreläsningar och ha workshops i ämnen som rör textilbranschen.
– ”Nu i November ska vi åka till Paris och gå på guidad visning på YSL-museet, ha workshop i creative draping mm. Det är väldigt bra och roligt att träffa andra som har samma yrke och utbyta erfarenheter med varandra.” berättar hon.

Varför tillskärarakademin?

På grundutbildningen Mönsterkonstruktion & Design får studerande nödvändiga kunskaper i sömnad, mönsterkonstruktion dam, modedesign, modeteckning och materiallära, samt blir inspirerade av modehistoria. Åsa lär ut mönsterkonstruktionen på utbildningen och förklarar avslutningsvis varför alla personer med mode-ambitioner borde söka sig till Stockholms Tillskärarakademi:
– ”För att det fortfarande är den bästa skolan i branschen! Vi går ju igenom allt väldigt grundligt från första början. Alla lärare arbetar i branschen och vi hänger med i utvecklingen.”